úterý 11. listopadu 2008

Boty Brooks a jiné dovozy do ČR

Pořád ještě mám ve svém GoogleReader server Běhej.com. A tak mě potěšil článek o dovozu Brooks. Vzpomněl jsem si, jak jsem si loni kupoval Brooks Adrenaline GTS-6, se kterými jsem dodnes velmi spokojený. Pořídil jsem si je během krátké cesty do Mountain View, kdy jsem v únoru letěl v sobotu sem, v neděli nakoupil ve Sports Basement a hned šel boty vyzkoušet. V pondělí jsem pak měl celý den interview a v úterý jsem letěl zpátky. Říkal jsem si, že když už nic, tak mi aspoň zůstanou na čas ty boty. Trochu jsem si pak nebyl jistý, jestli se někdo nebude vyptávat, odkud je mám. Takže jsem se s nimi moc nechlubil. Podobně jsem spokojený s šortkami. Za sebe můžu tuhle značku dporučit.

Je tu ale jedna věc, která mi fakt vadí. Proč má proboha Adrenaline ASR 5 mít doporučenou prodejní cenu 3190Kč? Jednoduchý dotaz na froogle.com ukáže, že v USA se dají snadno pořídit za $88 (možná bude potřeba přidat 8% na daň). Vzhledem k popularitě různých slev a slevových kupónů se jistě dají koupit i levněji. Takže je tady více než 50% navýšení ceny. Dovoz jistě něco stojí (na těch svých už nepoznám, jestli je potřeba vézt kontejner z Asie nebo z USA, myslím ale, že je to ve výsledku skoro fuk). Možná by se mohlo zdát, že dvouletá záruka bude problém a důvod pro vyšši cenu. Já bych ale řekl, v Česku se stejně vetšina prodejců bude k reklamacím stavět velmi odmítavě a bývá problém něco reklamovat. Oproti tomu tady jsou lidi zvyklí vracet a vyměňovat zboží zcela bežně a obchody to prostě akceptují. Proto si myslím, že obchody zde počítají s podobnými náklady pro tyhle případy. Kurzové rozdíly jsou laciná výmluva, když za poslední léta jde dolar skoro pořád jen dolů. OK, před půl rokem byl levnější, teď jsem tam, kde jsme byli před rokem. Takže kam ty peníze jdou? DPH, clo, ale podle mě hlavně marže prodejců.

Je to fakt k vzteku, protože podobných příkladů umíme najít spousty. Crockpot (pomalý hrnec) stojí v ČR dokonce několikanásobně ($20 vs. 1800Kč). Dovozy foťáků. Ty mají nejmenší problémy s různým napětím v síti, protože nabíječku na baterky člověk většinou má nebo je často univerzální. Dovézt pilu nebo vrtačku se vyplatí, i když se k nim musí v ČR přikoupit trafo na konverzi. Kolo, na kterém David ušetřil nezanedbatelné peníze, je další příklad. Ceny bankovních služeb jsou evergreen. Paní z bývalé eBanky, která mi nabízela jakési služby, mi povídala, že ona za ty ceny nemůže. Ale když už mi chce cosi předraženého prodávat, tak ať se nediví, že mi to vadí. Jen ať si to koukají vyřešit. Vadí mi firmy, které takhle předražují, a vadí mi stát, který nesmyslně reguluje a stanovuje úchulné limity na bezcelní dovoz (175 euro), cla samotné a nesnižuje dostatečně DPH.

2 komentáře:

Jana řekl(a)...

i v Holandsku a v Belgii je tomu stejne
auta, obleceni etc. mnohem drazsi nez tady...
zrejme nejen 'Cesky ukaz'

Lukáš Vlček řekl(a)...

"Vadí mi firmy, které takhle předražují, a vadí mi stát, který nesmyslně reguluje..."

To nevypadá, že byste se měli brzo vrazet domů... :-)