středa 3. prosince 2008

Ekonomika na houpačce

Některým věcem nerozumím. Když jsme se rozhodovali, jestli sem jet, tak v půlce minulého roku stál dolar více než 21 korun. Když jsme sem stěhovali, tak už to bylo pod 18Kč a letos v půlce roku byl kolem patnácti. No a teď, když je americká ekononika v hluboké krizi, banky pláčou, automobilky taky chodí škemrat o peníze, odevšad lezou poplašné zprávy o propouštění a o tom, jak všichni šetří, tak dolar posiluje a je zase přes 20Kč (posiluje zase i proti Euru). Na druhou stranu nás to moc netrápí, protože víceméně utratíme všechno co tu vydělám. Takže je to vlastně fuk, akorát se slabým dolarem se nám prodražuje hypotéka, kterou platíme v ČR.

Podobná legrace je cena benzínu. Před loňskými vánocemi cena tady v Bay area přelezla $3 za galon a na výletě do Utahu jsme si pochvalovali, že je tam o něco levněji. Od té doby jsme zažili $4.60 a podobné výstřelky. U kterési pumpy jsem měl problém natankovat plnou, protože měli limit na transakci $60. Prognostici věštili, že bude hůř, ve volební kampani se řešilo zda otevřít nové ropné vrty na Aljašce a najednou bác a na rohu Middlefield a Shoreline má Arco cenu pod $2. Cestou do San Diega jsme brali za $1.899. To mi přijde levnější než před nějakými pěti lety a pro upřesnění $2 za galon je asi 10,74Kč za litr. To pak člověk může jezdit v Subaru, které má reálnou spotřebu 20mpg tady po městě a 26mpg na dálnici. Výrobce sice říká 21/28, ale tohle jsou reálná data pro náš stroj. Pro ty, co raději litry na sto kilometrů, se to přepočte tak, že se do googlu napíše 25 mpg to litres per 100km a vyleze 11,8 resp. 9,4 litrů na 100km. Koneckonců provoz našeho auta je drahý z jiných důvodů než je cena benzínu, ale snad už se to uklidnilo.

Žádné komentáře: